Вікторіанський стиль в інтер'єрі - особливості, риси

Заможна розкіш або незграбний несмак? Абсурдна пихатість або еталонний приклад аристократичного смаку? Жоден із стилів минулих епох ще не викликав настільки суперечливих думок громадськості. Швидше «культурологічне», ніж «стильове», поняття вікторіанського стилю об'єднало в собі всі нові архітектурні віяння, яким піддалася англомовна Європа тієї епохи.

 

Історія
Початок дев'ятнадцятого століття принесло Європі промислову революцію і зіграло на користь класового рівності. До сходження на престол королеви Вікторії розвинулася активна модернізація вже існуючих архітектурних стилів і досягла апогею саме в Англії. Зайва пишність інтер'єрів стала логічним наслідком з'явилася можливості прикрасити аскетичний побут робочого середнього класу.
Короткий огляд на особливості вікторіанської епохи в стилістиці оформлення

 

 

Характерні особливості
• Змішання стилів. Епоха парових механізмів надала доступ до поїздок в сусідні країни, де кожен отримував можливість винести щось своє з чужої культури.
• Химерність. Меблі придбала плавні лінії, обзавелася витіюватими візерунками і гравировками. Велика кількість завитків і складних елементів, що прикрашають предмет інтер'єру, вважалося якісною ознакою хорошого достатку.

 

• Орнамент. Складний малюнок прикрашав оббивку, вишивався на шторах і балдахінах, вимальовувався на лінолеумі. Шпалери раннього «вікторіанського стилю» рясніли зображеннями квітів і листя, химерні лінії наносилися на дзеркала, каміни і шибки.
• ліпнина, поріжки і карнизи. Архітектурні елементи, використовувані раніше тільки в зовнішній обробці, стали невід'ємною частиною декору будь-якої кімнати.
• Переповненість. Кожна кімната «захаращують» меблями, предметами декору, статуетками і дрібничками. Почуття міри в дизайні приміщення було скоріше винятком із правил.

 

Архітектура
Битва «готичного» і «грецького» стилів в архітектурі Англії була недовгою.
Після перепалки, що виникла між послідовниками різних шкіл, церкви були віддані під готичну обробку, а більшість адміністративних будівель обросло елементами грецької архітектури.
Швидкість зовнішньої обробки будівель була висока. Фабричні декорації втратили зносостійкість і індивідуальність, однак дозволили народити країну протягом півстоліття.

 

Еклектичний ретроспективізму
Є два варіанти наслідування архітектурним стилям:
1. ретроспектівізма полягає у відтворенні декоративних елементів певного стилю.
2. Еклектика зводиться до змішання кількох стилів в межах однієї будівлі.
Ідеї ​​для декору, невпинно привозили у вікторіанську Англію з різних країн, утворили гримучу, але цілком привабливу суміш з неоготики, що займала впевнені позиції в британській архітектурі.

 

Неоготика
Мода на готичні форми була розпочата ще в XVIII столітті англійським графом хоросо Уолполом. Він застосовував сміливі для того часу рішення у внутрішній обробці будинку. А піонером неоготичному архітектури вважається син мера Лондона - Вільям Бекфорд. Саме скандальна слава його садиби з високою восьмикутної вежею поклала початок активної роботи інженерної школи британців над відновленням готики.
Офіційну підтримку уряду неоготика отримала тільки в середині XIX століття.
Вестмінстерський палац, створений на місці згорілої будівлі Британського парламенту, був визнаний зразком стилю і запустив низку реконструкцій по всій Англії.

 

Мистецтво
Декор вікторіанської епохи практично втратив свою художню цінність. Меблевики, склодуви та ткачі були витіснені дешевим фабричним виробництвом. На зміну дизайнерам та художникам прийшов верстат, в короткі терміни штампує необхідну кількість «декорацій». За півстоліття відбулося стрімке падіння пріоритету якісної ручної роботи та знецінення творчих професій.

 

Діячі
• Джозеф Пакстон. Скромний інженер з оранжерей створив свій найграндіозніший проект на замовлення організаторів Першої всесвітньої виставки. «Кришталевий палац» здивував громадськість концепцією поваги до навколишнього середовища, простий, але ефективним плануванням і застосуванням в будівництві абсолютно незвичних матеріалів.
• Сер Чарльз Беррі. Відновлений Вестмінстерський палац в комплекті з вежею Біг Бен принесли славу архітектору і Лондону надалі.
• Огастес П'юджин. Архітектор став відомий завдяки реконструкції Ноттінгемського собору та допомоги в роботі над проектом парламентської будівлі.

 

Інтер'єр
Комерсанти, що везуть в свої будинки сувеніри з різних країн, ніяк не могли підозрювати, що їх збиральництво виллється в модне віяння. На фото вище відмінно помітно, як реконструювалися будинку під стиль королеви Вікторії. Класичний інтер'єр спочатку піддався неоготичному змінам. Усередині кімнати виросли ліпні колони і поріжки, у вітальнях був викладений камін, зі стін і шаф стали дивитися різьблені тварини і птахи. Величезна роль дісталася орнаменту, який посів кожну поверхню, здатну бути розписаної. Вітраж, химерне спадщина готики, погано прижився в житлових будинках. Його відгомони зрідка зустрічалися в декоруванні торшерів і дзеркал, вхідних, іноді міжкімнатних, дверей.

 

Розпис скляних поверхонь масляними фарбами не мала нічого спільного з вітражним мистецтвом, але збереглася в побуті завдяки попиту в кінці XVIII століття.
До середини вікторіанського періоду затишок кімнат був доповнений килимами й картинами з індійськими мотивами. Бамбук з Далекого Сходу отримав застосування в меблевій справі, а асортимент драпіровок поповнився легкими щільними тканинами із зарубіжжя.

 

 

Особливості стилю
Еклектична сумбурність стилю все ж породжувала деякі закономірності:
• Кожна кімната в будинку була окремо спроектована і оригінально оформлена. У кожній з них були присутні декоративні неоготичні ліпнини під стелею.
• Масивність була притаманна всім ключовим предметів інтер'єру - від піаніно до люстри. Великі предмети створювали відчуття фінансової надійності господаря будинку.
• Кожен елемент повинен був нести в собі малюнок або орнамент. Їх витіюватість і складність служили показником високої естетичності.
• Статус підкреслювало достаток картин, статуеток і предметів, що представляють антикварну цінність.
• Камін і піаніно були винесені англійцями з готичного стилю і уподобані в новому інтер'єрі. Ніжки музичного інструменту химерно вигнулись, а камінна полиця придбала химерні прикраси.

 

Кольорова гама
Тенденції у виборі кольорової палітри теж були. У ранній період епохи були популярні світлі і ніжні, або сміливі та яскраві тони. З часом вишуканими стали вважатися приглушені і бліді кольори, і найбільш похмурі тони вже успадкувала едвардіанської епоха.
Жителя вікторіанської епохи можна звинуватити в незнанні заходи, але ніколи - в незнанні кольорів.
«М'який» контраст, побудований на поєднанні світлих порід дерева і строкатих шпалер, суворо витримувався в одній гамі. Темні і похмурі чоловічі кімнати, одягнені в темну шкіру і суворе дерево класичних форм, стали еталоном кабінету начальників і директорів в сучасному світі.

 

Меблевий гарнітур
Стильове розмаїття меблевих комплектів об'єднувало лише наявність плавних, гнутих елементів, візерунчастою різьблення і пишною оббивки. Веранди заміських маєтків прикрашали легкі крісла з ротанга, в обідніх кімнатах царював масивний дерев'яний стіл і не менш масивні стільці. Кімнати для дозвілля були уставлені м'якими диванами та кріслами, оббитими оксамитом, шовком або шкірою. Популярність у модниць мали кокетливі ширми, обов'язковим атрибутом передпокої стала вигадлива капелюшна полку.

 

Оформлення стін
Стіни декорувалися тільки шпалерами або тканиною. Це могли бути витиснені полотна з повторюваним кольоровим геометричним орнаментом, зображенням природи і тварин. У сучасному виконанні часто можна зустріти настінні дерев'яні панелі. Цей елемент, як і меблі без драпірування, є відгомоном класичного стилю, практично витісненого тодішньої модою.

 

Оформлення підлог
В обробці підлог міщани були не настільки радикальні. Досі невідома дивина «лінолеум» викликала фурор. Візерунки, що друкуються на полотнах, можна було формувати в композицію, що створює ілюзію відсутності швів і присутності килимів. Однак дерево не пішло зі списку популярних підлогових покриттів і навіть не було замасковано тканиною, як це сталося в меблевій галузі.
Плитка на неглазурована плитка була характерною рисою обробки в храмах і соборах. Рідкісні естети ризикували викладати нею підлоги в своїх будинках.

 

Висновки
Поняття сучасників про заможність англійців дев'ятнадцятого століття все-таки відрізняється від бачення усередненого міщанина, який отримав раптовий доступ до раніше недоступних благ. Лавина новинок поглинула раптово розбагатів середній клас, убивав його здатність відчувати грань несмаку.

 

 

Реконструктори і реставратори постаралися відтворити найкращі інтер'єрні рішення, прийняті в епоху еволюції механізмів і деградації штучної роботи. Дизайнери використовують виключно натуральне дерево, підбирають дорогі тканини, уникають вульгарної позолоти і надмірності декоративних елементів. Товар еталонних композиціях улюбленого лінолеуму, штори втрачають велику кількість складок і відчуття багатовікової тяжкості.

 

Автор статті Сенченко Ігор Олександрович

Початок Зроби сам
Главная Страница Контактная Информация Поиск по сайту Контактная Информация Поиск по сайту