Теорія кольору має багатющу історію. Пігментний барвник був відомий ще з незапам'ятних часів, коли створювали свої полотна Дуччо і Тіціан. Для отримання ідеально чорного набирали золи з каміна, а для зеленого - терли листя кактуса.
Сьогодні все набагато простіше, але суть залишається незмінною - хочеш отримати фарбу будь-якого кольору з вихідної білої, додавай пігменти відповідного кольору. Не можна сказати, що пігментів багато, не можна сказати, що такий спосіб колеровки поширений, але він розширює можливості, та до того ж у багатьох випадках дешевше при роботі на великих площах, ніж купувати вже готову фарбу потрібного кольору. Тут, правда, доведеться трохи зануритися в науку. Що кажуть вчені
Серед цих семи виділяють три, з яких можна отримати весь відомий колірний спектр: • Червоний - Red (R); • Зелений - Green (G); • Синій - Blue (B) - виходить, так звана, RGB-палітра, яка і використовується для отримання всієї іншої візуальної палітри кольорів. Цю палітру і використовують екрани телевізорів і комп'ютерів для подання всіх фарб світу.
Але справа в тому, що RGB-палітра - тільки візуально. І теоретично, і практично наука довела, що жодне друкувальний пристрій не здатний відображати більше 50 відтінків одного кольору, що п'ять разів менше, ніж пропонує RGB. Тому й була розроблена палітра CMYK - спеціально для «механічного» відтворення кольорів за допомогою окремих фарб: • Cyan - його так і називають «ціан» - щось з відтінків ніжного блакитного; • Magenta - це теж так і буде «маджента» - можливо, насичений бордовий; • Yellow - жовтий; • Black - чорний.
Власне кажучи, тут наука входить в невеликий конфлікт з практикою. З науки цілком повинно вистачати і перших трьох кольорів - CMY, а для отримання чорного змішувати їх в рівній пропорції. На практиці ж ідеально чорного ви не отримаєте, що особливо помітно на великих площах фарбування - буде добре помітний синюватий відлив. Тому для отримання чорного кольору використовується спеціальна чорна фарба.
Корисна порада Радимо при придбанні пристроїв з можливістю комбінування кольорів впізнавати їх характеристику - воно CMYK або CMY. Якщо CMYK, то в ньому чотири ємності з чотирма фарбами і для отримання чорної використовується спеціальна. Якщо пристрій - CMY, то воно простіше і дешевше, у ньому чорна фарба виходить змішанням трьох основних. Ближче до будівельної фарбі Ця теорія фарб само собою перекочувала і в стройиндустрию: • По-перше, квітів дуже багато, переваги у замовників абсолютно різні, тому якось накладно «боротися з неосяжним» і намагатися виробляти і пропонувати на ринку всю можливу кольорову палітру фарб;
• По-друге, економічно набагато вигідніше поставляти вихідний матеріал, а вже його супроводжувати ємностями з кольоровими барвниками або говорять, пігментами, змішуючи які вже сам майстер може підбирати необхідний колір. Куди простіше: • зробити сірого кольору бетонний заміс; • додати в розчин пігментні, який поставляється у вигляді порошку; • ретельно розмішати отримане - і це найважливіший етап роботи; • і використовувати отримане в роботі.
Але на бетоні справа не закінчується, сухі пігменти для фарб можна використовувати при будь-яких фарбувальних роботах. Існують спеціальні пігменти для водоемульсійних фарб, для олійних: • cоблюдайте тільки правила змішування, • робіть це ретельно, • не забудьте перевірити отримане, • і набирайтеся досвіду в процесі роботи, постійно контролюйте свої дії і робіть нотатки на майбутнє.
Про пігментах За довгу практику використання склалася ціла класифікація використовуваних пігментів.
система На верхньому рівні розрізняють пігменти: • штучні - отримані завдяки досягненням хімії штучним шляхом; • натуральні - подаровані самою природою. Натуральні у свою чергу поділяються на: • органічні - одержувані з рослин і, буває навіть, комах; • неорганічні - джерелом таких є природні мінерали.
Практика застосування Незважаючи на уявну простоту всього процесу отримання будь-якого кольору: • беремо вихідну суміш; • в неї засипаємо порошок потрібного кольору, а, швидше за все, кількох; • заважаємо і отримуємо - насправді інструкція на практиці виявляється набагато складніше, на передній план виступає безліч нюансів: • кінцевий колір залежить від кількості доданого пігменту, але залежність не носить лінійного характеру, зрештою виникає така ситуація (на схемі - точка насичення), коли подальше додавання порошку не викликає скільки-небудь помітного зміни кольору;
• можна сказати більш виразно - залежність носить експонентний характер; зміна кольору на початку процесу змішування своїми руками набагато сильніше, ніж наприкінці - про це необхідно думати, коли в справу втручається такий важливий чинник як ціна; • кінцевий колір залежить від кількості доданого пігменту, але залежність не носить лінійного характеру, зрештою виникає така ситуація (на схемі - точка насичення), коли подальше додавання порошку не викликає скільки-небудь помітного зміни кольору; • однією з характеристик пігменту є його маслоёмкость - здатність утримувати на пофарбованої поверхні масло; набагато вигідніше мати справу з пігментами, що володіють невеликим значенням цієї характеристики;
• якщо ви обробляєте поверхню, яка буде постійно піддається впливу сонячних променів, то краще звернути увагу на органічні пігменти, вони набагато слабкіше вигорають - мають більш високу світлостійкість; • якщо ви хочете домогтися більш якісного однорідного кольору суміші, то вибирайте пігменти з більш дрібною дисперсністю, кажучи по-життєвому, що володіють більш дрібним помелом;
• при фарбуванні цементу використовуйте тільки білий, сірий портландцемент сильно заглушає колір пігменту, робить його «брудним» і абсолютно незначним; • при фарбуванні пігментом білого цементу, він впливає тільки на цементний камінь, тому дуже важливо підбирати колір і робити пробний заміс, точно контролюючи пропорції суміші; • роботу пігментів можна підсилити застосуванням всіляких хімічних активизаторов, які дозволяють отримати ще більшу палітру кольорів, що відображено на схемі «А»; • перед застосуванням всі пігменти потрібно просівати; • деякі види пігментних барвників можна змішувати один з одним - про це найкраще впоратися в керівництві по застосуванню конкретного пігменту, але можна сказати одне, що палена кістка, оксид хрому, умбра, залізний сурик можуть змішуватися з будь-якими фарбами;
• при використанні пігментів дуже важливо орієнтуватися на їх властивість водопоглинання, яке може сильно відрізнятися - деякі поглинають води до 100% від своєї маси, а деякі - не більше 25%; тому є велика ймовірність отримання абсолютно не того кольору, який вам представляли на фото.
висновки Прямо скажемо, забарвлення пігментами - забава для професіоналів з солідним досвідом саме в цій справі. Для всіх інших, «любителів», використанням пігментних фарб може перетворитися просто в головний біль. Крім того, і використовуються пігменти при великих обсягах роботи, коли потрібні вже спеціалізовані інструменти для отримання сумішей, а три-чотири пробних замісу ніяк не позначаються на економіці всього процесу.
|