Світлодизайн житлових приміщень - норми, концепції, реалізація, приклади

Освітлення житла - одна з першооснов його проектування. Можна навіть сказати - дизайн освітлення квартири першого з першооснов її проекту. Грамотний проект житла якраз і починається з опрацювання освітлення: коли справа дійде до каменю, бетону і металу, виправити помилки буде дуже складно, а то і зовсім неможливо.

 

Однак «дизайн освітлення» - поняття складне і багатогранне. Світло має бути здоровим і комфортним, показувати вигляд приміщення і виражати індивідуальність його власника. Відповідно дизайн освітлення складається з трьох випливають одна їх іншій дисциплін:

 

• Загальний дизайн освітлення, або просто освітлення або світлодизайн. Він створює фізіологічно обгрунтований фон, на якому розташовується все інше. За аналогією з будівництвом це несуча конструкція або, точніше, зал з підмостками і акустикою, в якому з однаковим успіхом можуть виступати і скрипковий квартет, і рок- група.
• Світлова архітектура підкреслює концептуальну спрямованість приміщення і проявляє світогляд його мешканців. Світлова архітектура буває зовнішня і внутрішня, інтер'єрна. Деякі стилі інтер'єру, наприклад модерн і хайтек, без відповідного освітлення взагалі не реалізовуються: інтер'єр втрачає виразність.
• І, нарешті, світлодизайн в інтер'єрі, або світлодизайн інтер'єру - аналог меблювання і декору: він виражає індивідуальність власника. На відміну від двох перших, світлодизайн інтер'єру пластичний, точно так само, як меблі, статуетки та картини можна міняти і переміщати.

 

 

Такий поділ зовсім не надумано, воно виникає самим природним чином. Погляньте на малюнок: і без пояснень ясно, що зліва - дизайн освітлення, в центрі - світлова архітектура, а праворуч - світлодизайн інтер'єру.

 

Повноцінний дизайн-проект освітлення включає в себе всі три компоненти, але описати їх в одній статті неможливо, тому в даній мова піде про споконвічному і найголовнішому: загальному дизайні освітлення квартири. Про елементи світловий архітектури та светодизайна інтер'єру буде згадано в міру необхідності, коли без них неможливо вирішити спільне завдання освітлення.
види освітлення

 

Усі три види светодизайна працюють з освітленням природним, загальним (фоновим), місцевим, робітникам і декоративним. Природне доводиться брати таким, як є, обмежуючись светорежіссурой (див. нижче): пом'якшенням, відображенням, розсіюванням. За іншим загальні правила такі:
1. Фон повинен бути по можливості безтіньовим, заливаючим. Наші найдавніші інстинкти бачать в глибокій тіні небезпека, що створює психологічний дискомфорт. На практиці заради простоти й економії домагаються півтіней і ажурних тіней.
2. Місцеве освітлення повинно підкреслювати деталі інтер'єру і декор, тому головна вимога до нього - підходящий спектр, див. розділ про властивості світла.

 

3. Робоче освітлення також локально, але орієнтоване вже не на предмет, а на око: потрібні оптимальна яскравість і спектр у фізіологічних межах сприйняття.
4. До декоративному освітленню (наприклад, підсвічуванні стелі) вимога одна: вона не повинна шкідливо впливати на здоров'я.
Примітка: є неформальна різновид освітлення - фонова засвітка. Про неї мова ще піде, а вимога до неї - непрозорість при погляді зовні.

 

Правила і норми
Освітлення має сприятливо впливати на зір, психіку і загальний стан здоров'я, тому почнемо з санітарно -гігієнічних вимог. Правила освітлення квартири регламентуються за фізичними параметрами ГОСТ Р 54943-2012 4 і СНіП 23-05-95 «Природне і штучне освітлення»; СанПіН 1278-03 залишаються в силі для старих будівель, але для проектування нових недійсні. Естетика ніде і ніяк не наказується.

 

Основні вимоги такі:
• освітленість загальних житлових кімнат, кухні та тренажерного залу - 150 лк; дитячої - 200 лк; робочого кабінету - 300 лк; передпокою, туалету, суміщеного санвузла - 50 лк; ванній, сауни, басейну - 100 лк;
• коефіцієнт природної освітленості КПО при бічному освітленні для загальних житлових кімнат, кухні, басейну та тренажерного залу - 0,5; дитячої - 0,7; робочого кабінету - 1,0; передпокою, туалету, суміщеного санвузла, ванної, сауни - не регламентується;
• для басейну з тренажерним залом узагальнений показник психологічного дискомфорту UGR допустимо 60 при пульсаціях штучного освітлення до 20% Для ванної та туалету він не регламентується; для решти приміщень UGR = 0.

 

Примітки:
1. Всі значення - мінімально допустимі. Похмурим осіннім днем під відкритим небом освітленість складає більше 10 000 лк, так що «перебору» можна не боятися - стільки електрики в проводці не буває.
2. КПО для верхнього природного освітлення не розглядається; вимірюється бічній КПО в горизонтальній площині підлоги.
Але що таке ці КПО і UGR? Подивимося, починаючи з КПО, він простіше. Щоб взятися за UGR, доведеться трохи розібратися у властивостях світла.

 

КПО
КПО, попросту кажучи - частка природного світла, що надходить в приміщення. Якщо, приміром, люксметр на підлозі відкритого балкона показав 400 лк, а на підлозі в центрі суміжній з ним кімнати 250 лк, то КПО буде 250 / 400 = 0,625. Норма витримана.

 

Як визначити КПО?
У домашніх умовах КПО досить просто визначається фотокамерою, якщо вона не зовсім вже мильниця:
• Беремо білий аркуш паперу (не пластик або плівки) форматом побільше, в ясний полудень кладемо на підлогу балкона або на землю під вікном, ставимо камеру на пріоритет діафрагми (режим А) і заміряємо витримку по ньому.

 

• Те ж саме робимо в кімнаті, стоячи обличчям до вікна. Ставлення витягів (а сучасні фотокамери міряють їх з точністю до 1 / 3 - 1 / 4 ступені) і дасть КПО.
Приклад: витримка по паперу на вулиці - 1 / 60 с, а в кімнаті - 1 / 40 с. КПО буде 40 / 60 = 0,67.

 

UGR
Коефіцієнт дискомфорту UGR обчислюється за формулою з міжнародного стандарту EN 12464-1. У його основі - так звана жорсткість світла, яку в нормативних документах чомусь називають блесткость (і хто тільки таку нісенітницю вигадав, коли в російській є просте і зрозуміле слово? Сакрально - корпоративний мову, чи як?) Дуже яскраве світло може бути м'яким і сприятливим для зору, а тьмяний жорсткий - дратувати і псувати його.

 

 

Жорсткість світла визначається трьома параметрами світлового потоку: ступенями поляризації, когерентності і спектром. Потік світла складається з величезної кількості елементарних частинок з класу бозонів - фотонів, які є одночасно і квантами електромагнітного випромінювання з певною частотою, фазою і напрямами електричного і магнітного векторів. Змінюється UGR в межах від 0 до 100.
поляризація

 

Ступінь поляризації показує, у якій частки фотонів напрями векторів поля збігаються. У похмурого неба і ламп розжарювання загальна поляризація близько нуля, у ясного неба і люмінесцентних ламп - одиниці відсотків, до 20%; відблиски від дзеркальних поверхонь і світло від квантових джерел - лазерів, світлодіодів - може бути поляризований на 100 %. Світло вважається м'яким при поляризації до 10%. Направлене відображення і заломлення світла збільшують його поляризацію.
Перевірити поляризацію світла можна фотографічним поляроїдним фільтром: поляроїд, дивлячись через нього, повертають на 180 градусів. Якщо загальна яскравість помітно не змінюється, світло вважається комфортним, і по пропаданию або ослаблення можна відразу побачити джерела посилювання світла.

 

Когерентність
Ступінь когерентності показує, у якій частки квантів світла збігаються їхні фази. Жорсткість світла визначається довжиною цугу когерентності - довжини ділянки світлового потоку, в якому ступінь когерентності перевищує 50 %. Саме через досить високу когерентності світла фотографії зі спалахом виходять млявими. Визначити довжину цугу когерентності в домашніх умовах неможливо, але при звичайному освітленні відсутність помітної поляризації свідчить і про мізерно малому Цузі когерентності. Виняток - ті ж квантові джерела: когерентність їх світла може доходити до 100 % на відстані в кілька метрів.

 

Спектр
Око легко адаптується до ефективної колірній температурі освітлення: якщо в ясний день вона у сонячного світла дорівнює 5700 К, то у похмурий - 6300 К, а на заході падає до приблизно 2000 К. Але спектр Сонця - тепловий, гладкий (на рис. Ліворуч), тому для зору найкращим чином підходять теплові джерела світла: лампи розжарювання звичайні, ксенонові, криптонові, фреонові, галогенні. На жаль, вони неекономічні, тому сучасне освітлення житла все частіше будується на використанні ламп люмінесцентних.

 

Предмети квітів, співпадаючих з провалами, зорово при штучному освітленні здаються темніше, що створює дисгармонію. Крім того, отримання псевдобелого світла вимагає деякого збільшення інтенсивності спектральних зон, що теж для зору не дуже добре.

 

Тим не менш, вчені з інженерами невпинно працюють над вдосконаленням люмінесцентних ламп, і сучасні їх моделі з тришаровим люмінофором дають світло, практично не поступається сонячному розсіяному по комфортності.

 

Як перевірити якість світла?
Будинки якість світла від лампочки - економки можна грубо визначити, якщо на господарстві є щось малопотужне з живленням від сонячної батареї: калькулятор, приймач. Процедура така:
• «калібруючи» прилад лампочкою розжарювання на 40-60 Вт: засікаємо, на якій відстані від неї батарея дасть робочий струм і прилад включиться.
• Підносимо його ж до люмінесцентної лампі: якщо відстань, на якому батарея «задихала», зменшилася не більш ніж в 2,5 рази, світло комфортний. Потужність перевіреній лампочки може бути в межах 13-24 Вт; для 9-11 Вт відстань сработки батареї зменшується ще в 1,5 рази.

 

Приклад: прилад включився в 0,6 м від лампи розжарювання і в 15 см від 11 Вт економки. 60 / 15 = 4, а 2,5 х1, 5 = 3,75. Лампа паскудне "альтернативна"; піде хіба що для місцевого освітлення.
Додатки до СНиП 23-05-95 дозволяють застосування світлодіодних світильників за умови дотримання санітарних норм, але для загального освітлення кімнат вони абсолютно не підходять не тільки по поляризації з когерентністю, а й за спектром: він синтетичний, острівної (на рис. Справа). Справа тут не стільки в тому, що предмети, що потрапили в глухі його провали, здадуться чорними.

 

Головна шкідливість острівної спектра - висока концентрація енергії в піках обвідної, необхідна для створення потрібної загальної яскравості білого. Піки енергії перевантажують зорові рецептори очі, що псує зір і здоров'я взагалі. За аналогією: удар по голові подушкою хіба що розсердить, а цеглою можна і пришити.
Тому основні області застосування світлодіодів в освітленні житла - дизайн освітлення стель і підсвічування / засвітка, причому вкрай бажано світлові стрічки розташовувати за карнизами, щоб хоч поляризація з когерентністю внаслідок дифузного віддзеркалення знизилися.

 

Про поверхневої яскравості
За санітарними нормами поверхнева яскравість джерел світла не повинна перевищувати 200 кд / кв.м. Галогенки, що дають дуже сприятливий для зору теплової спектр, далеко виходять за цей поріг, представляючи собою точкові джерела світла. Тому їх при освітленні робочої зони необхідно ховати за козирок або утапливать в меблі, а для загального освітлення використовувати світильники з матовими ковпачками або дифузне переотраженіе світла, спрямовуючи його на білу стелю або на стіни.

 

Пішов світлодизайн
Проектування освітлення кімнати починається зі светорежіссури природного освітлення. Потім до нього по КПО повинно бути прив'язане штучне: світловий шок від включення занадто яскравого світла також шкідливий. Прив'язка робиться для визначення необхідної потужності джерел світла.
Потім по оригінал- макету дизайну інтер'єру вибирають типи і номенклатуру освітлювальних приладів, їх технічні характеристки. При цьому нерідко доводиться допрацьовувати макет.

 

Наступний етап - розміщення світильників, а за його результату розробляється електрична схема освітлення квартири. І тільки після цього світло «вклеюється» в будівельний проект, що знову може зажадати різного роду доробок.

 

Про концепціях світла
Є два загальних підходи до висвітлення: європейський і американський.
1. Основа європейського - люстра як об'єднуючий людей елемент, то найзатишніше яскраво освітлене містечко, по якому сумував Хемінгуей.
2. Американська концепція - економно - індивідуальна, в її основі бра. До біса всякі там збіговиська, забьюсь у свій кут зі склянкою віскі, і щоб лічильник менше мотав.
І той, і інший підхід дозволяють отримати фонове майже безтіньовий освітлення, а плафон або розкидані по стелі галогенки замість люстри дозволяють застосувати підхід синтетичний: стельове світло посекційно через подвійний вимикач, а бра - з індивідуальними вимикачами. Проблема безлічі проводів при цьому вирішується обшивкою стін і стелі, під нею ховаються електрошнури.

 

 

Самостійне правильне освітлення квартири зводиться до її висвітлення покомнатно, цим ми і займемося.

Природне світло
Проходячи через скло або відбиваючись від дзеркала, прямий природне світло може стати занадто жорстким. Крім того, світло з вікна не повинен бути і занадто різким, надмірно спрямованим.
Пом'якшують жорсткий світло напівпрозорі або ажурні перешкоди - тюль, органза. Вони ж і розсіюють світло, що здавна використовується для оптимізації природного освітлення.

 

У наш час є засіб, що дозволяє, крім того, направити світло куди потрібно, не користуючись поляризующими його дзеркалами: вертикальні тканинні жалюзі. Навіть якщо їх полотнища розташовані паралельно променям, вони за рахунок дифракції збивають жорсткість світла до прийнятної величини. Поворот полотнищ дає дифузне відображення в потрібному напрямку, а зрушуючи - розсовуючи їх, можна перехопити частину світлового потоку і направити в темний куток. У продажу вже можна зустріти «розумні» жалюзі, автоматично підтримують оптимальний режим освітлення кімнати, але і для самодельщиков, знайомих з електронікою, тут величезне поле неоране.

 

Штучне освітлення
загальні правила
Для ув'язки дизайну інтер'єру зі світлом корисно пам'ятати наступне:
• Світло і колір дають простір, якщо вони узгоджені по спектру: підсвічування синім червоного дасть лише провал.
• Площини зримо розтягуються у напрямку потоків світла.
• Приміщення з спільним світлим тоном дизайну потрібно висвітлювати рівномірно, а темні - по зонах.
• Зони висвітлюються рівномірно.
• Робочий світло повинен бути білим.

 

• Місцевий світло для кольорових об'єктів теж потрібен білий, а для білих можливий кольоровий.
• Глибокі тіні небажані в будь-якому випадку.

 

Про Галогенки
Галогенні лампи створюють пристойне безтіньовий освітлення при невеликій споживаної потужності, тому що рівномірно розподілені по стелі, утворюють подобу випромінюючої площини. Але тіні під меблями виявляться глибокими, тому в житлових кімнатах галогенки потрібно позбавляти «точечності», як описано вище. У невеликих кімнатах (кухня, передпокій) вниз особливо не подивишся, і там галогенки для загального освітлення можна застосовувати без жодного.

 

Визначаємо силу світла
За опору беремо лампочку - економку, перевірену на якість світла. Щоб визначити загальну потужність для освітлення кімнати, заміряємо створювану нею однієї, підвішеній до стелі, освітленість на підлозі в центрі. Якщо немає можливості скористатися люксметром або дати заявку в СЕС на вимірювання освітленості, виручить та ж фотокамера: ставимо її в режим S (пріоритет витримки), і заміряємо експозицію по білому аркуші. Значенням приблизно в 100 лк відповідають 0,5 с при діафрагмі А = 2,8, 1 с при А = 4 і 2 с при А = 5,6.

 

Приклад: об'єктив камери з максимальною «діркою» 4. Замір дав витримку 4 с. Освітленість - не більше (1 / 4) х100 = 25 лк. Для створення загальної освітленості в 150 лк потрібно не менше 6 таких лампочок.

 

Вибір джерел
Загальний дизайн освітлення кімнати визначається не тільки властивостями їх світла, а й діаграмами спрямованості ДН, див. рис. Кардіоїдна ДН краща для загального освітлення будь-яких приміщень середнього розміру.

 

Кардиоиду дає одна лампа або їх група в плафоні. Якщо колби ламп розташовані горизонтально, кардіоїда буде витягнута вниз; якщо вертикально колбами вниз, ДН розтягнеться в сторони. Перше переважно для кімнат з темними меблями; друге - для світлих.
Вісімка виходить з кардіоїди, якщо світильник постачений нижнім рефлектором («піддоном»). Подібна по властивостях з кардіоїд, але більш підходить для освітлення великих площ або кімнат з високими стелями.

 

Віялову ДН мають лампи в рефлекторі. Чим вже і глибше рефлектор, тим менше розкривши віяла. Використовуються для місцевого, робочого та зонального освітлення. Світильники з віяловій ДН, регульовані по висоті, дозволяють вдало вирішити проблему освітлення загальної однокімнатної квартири: піднімаючи їх і опускаючи, можна світлом регулювати розміри зон.
ДН- пелюстка дають бра. «Вухо» пелюстки може бути направлено вгору або вниз, дивлячись по розташуванню лампи: колбою вгору або вниз відповідно. У горизонтальній площині ДН бра - кардіоїда. В американській системі бра прийнято використовувати з вухом ДН вгору; в європейській - вухом вниз і меншої потужності, для тимчасового робочого освітлення.

 

Косеканс - квадратна (маякова, радарна) ДН має найважливіше гідність: у межах світового плями освітленість теоретично ідеально, а практично майже рівномірна. Домогтися КК ДН технічно складно, але майже таку дає настільна лампа з лампочкою колбою вгору і великим напівсферичним абажуром - рефлектором над нею. Бачили на малюнках настільну лампу Леніна? Ким би він не був, але, все життя переробляючи гори документів, потреби в окулярах не відчував.

 

Про растрових світильниках
Растрові світильники годяться для великих громадських приміщень з високими стелями. У житлових кімнатах це якраз той випадок, коли оптимальний по яскравості світло виявляється неприпустимо жорстким.

 

Розміщення світильників
Розміщення світильників розберемо на прикладах, тому що дати універсальний рецепт для будь-яких смаків і потреб неможливо. Загальне лише одне - евроосвещеніе. Американський світло ніде, окрім украй утилітарних США, не прижився, і в пуританської Англії теж.

 

Вітальня
Освітлення вітальні грунтується на люстрі в центрі стелі, див. рис зліва і в центрі. ДН для світлих віталень - кардіоїда; для великих, складної форми і темнуватих - вісімка; це дозволяє не витрачаючи зайвої потужності висвітлити стіни і кути. Якщо влаштований світлий гіпсокартонний стеля (праворуч), ще більш економного бестеневого фону можна домогтися галогенками, і в нього ж впишеться декоративна світлодіодне підсвічування.

 

Спальня
Спальня - єдина кімната, де не тільки допустима, але і рекомендуема світлодіодне підсвічування стелі: змінюючи її колір, можна міняти настрій приміщення під сон, бодрствующий відпочинок або чим там ще в спальні займаються. Для «ліжковий» зони достатньо освітлення бра або торшерами у головах (див. рис), а ось стельовий світильник потрібно змістити в центр зони неспання. Дуже добре підійде віяловий з широким раськривом, регульований по висоті: розмір зони неспання можна буде міняти згідно використанню спальні в поточний момент.

 

Освітлення спальні чудово доповнює світлодіодна засвітка вікна. Стрічки розміщують по периметру віконного отвору так, щоб вони світили уздовж стекол, а зсередини занавішуються органзой. На ліжку в такій спальні можна при відкритому вікні витворяти неймовірне, а шпигуни нічого, крім, можливо, неясних тіней, не побачать.

 

Дитяча
За дитячим очам жорсткий світло б'є особливо сильно, тому на стелі потрібен матовий плафон або галогенки з матовими ковпачками. Варіанти освітлення дитячої показані на малюнку; праворуч - формально правильний, а психологічно неприйнятний. Псують всі темні декоративні карнизи - хмари. Кому затишно весь час жити під грозовим небом? Вже точно не дітям.
кухня

 

Для освітлення кухні оптимальні галогенки. Тіні під меблями тут не кидаються в очі, а галогенки не тільки менше навантажать кухонну проводку (яка і так сама навантажена в квартирі), а й самоочищаються від осідає чада, т.к. при роботі сильно нагріваються. Як позбутися від точечності галогенок, описано вище; приклад вдалого светодизайна кухні показаний на малюнку ліворуч - в кухні по світлу повинна домінувати робоча зона.

 

 

Передпокій
Освітлення коридору повинно бути перш за все рівномірним: передпокій - обличчя будинку, а, перепрошую, пристойні громадяни з перекошеною пикою на люди не показуються. Економна світлодіодне підсвічування через карниза з перевідбиттів від білого матового стелі, ліворуч на рис., Цілком виправдана: у передпокої надовго не затримуються, але підуть і самі звичайні матові плафони, в центрі.

 

А ось вигадливих світлових рішень, як на рис. праворуч, слід уникати: у візитера, розмова з яким для вас, можливо, принципово важливий, може виникнути підсвідоме враження, що він прийшов не до перспективного підлеглому або потенційному партнеру, а в замок Дракули.

 

Ванна
Оптимальне освітлення ванної та туалету - рівне, м'яке, практично безтіньове, як на рис. зліва. Глибокі тіні, відблиски, плями, як на двох рис. праворуч, і порам шкіри не дадуть як слід розкритися при митті, і перистальтику кишечника зроблять млявою. Вирішується це, як правило, всього одним плафоном на стелі - ванні обробляють світлими, добре відбивають матеріалами.

 

У світильниках - лампи розжарювання. Світло у ванній цілодобово не палахкотить, так що економія не важлива, але блікуючих поверхонь більш ніж достатньо. Крім того, у економок, схованих щоб вологозахищені світильники, від перегріву швидко виходить з ладу електроніка.
Робоче освітлення дзеркала - матовими галогенками (друга зліва поз на рис.), Як у дитячій, але причина вже інша: ріжучі очі точки не дадуть розглядати дрібні недоліки зовнішності, які потім будуть помітні оточуючим.

 

Квартира-студія
Освітлення квартири-студії будується з принципу сприяння зонуванню. Вдалий приклад показаний на рис зліва. Родзинка - зміщений в центр зони відпочинку стельовий плафон з восьмерочной ДН. У поєднанні з спрямованим потоком світла з вікна такий загальний світло робить ефективними будь-які інші способи зонування приміщення.

 

Про натяжні стелі
Освітлення натяжних стель технічно зводиться до підбору сумісних за тепловиділенням і щільності потоку енергії (ППЕ) випромінювання світильників і матеріалу стелі, але це окрема тема, до світлодизайну що не відноситься. Що ж до його як такого, то натяжні стелі якраз і придумали заради повного світлового самовираження (див. рис), тому способи їх висвітлення ніде і ніяк не регламентуються, а давати настанови означало б вихолощувати ідею.

 

Але одна порада дати все ж потрібно: передбачте на випадок вимкнення краси невимовної в міжстельовому просторі слабеньку підсвічування в тон загальному дизайну, як на слід. рис. зліва. Інакше відблискує стеля може зіпсувати заспокійливий затишок кімнати, що видно там же справа.

 

А про тепло? Не забули!
Навіть самі економні лампочки - економки виділяють досить багато тепла. Монтаж світильників потрібно вести з урахуванням цієї обставини. До освітлювальних приладів додаються інструкції (або їх можна знайти за фірмовим позначенню), в яких вказується допустима потужність ламп, відстань до стін тощо Цих вказівок потрібно дотримуватися, але для економок є нюанс: їх тепловиділення в ватах розраховується окремо. Напруга мережі відомо, а споживаний струм вказується на цоколі.

 

Справа в тому, що електросхема економки має досить велику реактивність, а позначення потужності на упаковці показує ефективну споживану потужність, скільки лічильник намотає. Деякий час після включення тепла економка виділить більше, а потім буде виділяти менше. Швидко згоряють економки - результат їх приміщення в глухі тісні плафони, тому дайте хорошим загалом- то лампочкам дихати вільно.

 

Автор статті Сенченко Ігор Олександрович

Початок Домашнє господарство
Главная Страница Контактная Информация Поиск по сайту Контактная Информация Поиск по сайту