Вітражі своїми руками - основні технології

Вітражне мистецтво з'явилося набагато раніше винаходи прозорого скла. Спочатку для складання вітражів використовували найтонші пластини алебастру і селеніту. На початку VI століття спроби винайти прозоре скло увінчалися успіхами і почали з'являтися перші вітражі з наскрізним освітленням. З кожним століттям кольорові мозаїчні картини то набирали, то втрачали свою популярність.

 

Вітражем прийнято вважати декоративну обробку віконних прорізів, яка зображує орнаментальний або тематичний малюнок. Довгий час вони використовувалися в храмах і палацах, але з плином часу прийшли і в життя звичайних людей.

 

Сучасне вітражне мистецтво налічує безліч способів виготовлення. Застосувати його можна практично скрізь - створити вікно, декорувати меблі або власними руками розписати вазу. Нічого складного в техніці виготовлення немає - потрібно тільки вибрати найбільш зручний спосіб і приступати до виготовлення.
типи вітражів

 

 

На даний момент існує близько двадцяти видів техніки для виготовлення цих чудових картин. Кожен спосіб передбачає використання різних матеріалів і створюється за спеціальною схемою. У сучасних вітражах шматочки скла прийнято поєднувати з допомогою свинцевих прокладок. Розглянемо найпопулярніші види сучасного вітражного мистецтва.
• Фацетний вітраж створюється з об'ємних, шліфованих і полірованих стекол, що мають огранювання. Також по периметру вітража знімається фацет, що дозволяє досягти відмінної гри світла в створених гранях. Щоб отримати широку фаску потрібно товсте скло, що значно збільшує вагу вітража. Для більшої міцності використовується мідна та латунна оправа. Використовується цей спосіб для установки кольоровий картини в міжкімнатні двері або дверцята меблів. Завдяки міцній оправі, такий вітраж здатний витримати постійне відкривання і закривання, а свинець не так міцний і відразу обвисає.

 

Золотистий відтінок оправи надає виробу дорогоцінний вид. Він видно не тільки на просвіт, а й красі гру світла. Для виготовлення такого вітража знадобляться кольорові або прозорі шматочки важкого скла з огранюванням, мідь або латунь і фарби на силікатної основі.
• ф'юзингові або спечной вітраж створюється шляхом сплаву вирізаних шматочків скла в печах. Для цього готуються окремі елементи кольорового скла і викладаються на основу (великий аркуш скла). Іноді між деталями прокладають тонкий дріт, яка створює неповторний ефект розділових ліній. Після обробки в печі всі елементи спаиваются в одне ціле. Відмітною властивістю фьюзінгових вітражів вважається їх хвиляста поверхня.

 

• розписним вітражем називають скло, яке розмальоване силікатними фарбами. Таким способом можуть бути виконані, як цілі полотна, так і ті, які зібрані з окремих фрагментів. Концепція полягає в нанесенні на всю або майже всю поверхню силіконових фарб. Виконують таку роботу кистями або аерографом, після чого запікають скло в печі.
• Мозаїчний вітраж зазвичай використовується для втілення різних геометричних малюнків за допомогою набору стекол, які приблизно рівного розміру. Часто мозаїчний вітраж використовують, як фон, але останнім часом вони можуть існувати і окремо. Мета такого перекриття для вікон у створенні надзвичайною картини з симетричних фігур.

 

• У створенні піскоструминних вітражів використовуються фільонки (скла) виконані в однаковій техніці за допомогою пескоструйки та об'єднані спільною ідеєю в красиву композицію. За допомогою спеціального обладнання і трафаретів на скляній поверхні вибивається певну кількість часток. Після обробки, місця, закриті трафаретом залишаються прозорими, а інша поверхня стає матовою. Такий вид техніки дуже часто застосовують для створення красивих меблевих фасадів та вікон в міжкімнатних дверях. За допомогою цієї техніки можливе створення багатошарових об'ємних малюнків. Структурний малюнок виходить через те, що кожен новий рівень багатошарового трафарету робиться на новій глибині. Для виготовлення такого вітража потрібно скло товщиною не менше 6 мм. Процес займає багато часу і вважається досить копіткою.

 

• Паєчно вітраж прийшов до нас із середньовіччя, і ця техніка послужила розвитком для всіх інших способів. Можна сміливо сказати, що першим способом було споювання вітражів. Шматочки кольорового або прозорого скла збиралися в спеціальну свинцеву раму, а стики підпоюємо тим же способом. Після цього кольоровий вітраж вважався готовим, а прозорий піддавався фарбуванню за допомогою фарби з легкосплавного скла або окису металів. Вітраж обов'язково обпалювався в печі, що намертво спаювала фарбу з основою.
• Контурні заливні вітражі представляють із себе дуже красиве і практично вічний твір мистецтва. Створюються вони в кілька етапів. На першому етапі на лист скла наносять контури, які імітують пайку.

 

Після висихання контуру, порожні проміжки заповнюються акриловими полімерами. Виконання заливки вручну дозволяє урізноманітнити палітру відтінків і створити неповторні фарби. Перевага даної техніки в тому, що вона може застосовуватися на будь-якій основі - дзеркала, склі або хімічно обробленому матеріалі. Це дозволяє значно збільшити область використання і застосувати такий спосіб в будь-якому вигляді декорування.

 

• Комбінований вітраж включає в себе кілька технік. В давнину часто застосовували цей спосіб для підгону готового вітража для потрібного віконного отвору. Такий метод виготовлення дозволяє створити більш фактурний, ефектний і що притягає вітраж. У ньому можна сміливо грати контрастами і створювати різноманітні оптичні ефекти. Використовується ця техніка для створення абстрактних композицій та вирішення найскладніших завдань.

 

Сучасні техніки вітражного мистецтва
Зрозуміло, що протягом багатьох років техніка значно спрощувалася, і люди прагнули прийти до більш простих способів виготовлення найпрекрасніших композицій. Зараз найбільш популярними вважаються класичні вітражі Тіффані, вітраж - імітація і плівкова техніка. У домашніх умовах також легко втілюється розписна техніка.
Імітація вітражу дуже схожа на класичний спосіб виготовлення, але в техніці значно простіше. Всі елементи вирізаються за допомогою машини, заздалегідь запрограмованої комп'ютерною програмою.

 

Свинцеві прокладки тут замінюються на більш сучасні матеріали. Після повного створення всіх необхідних деталей, елементи наклеюються на аркуш основу за допомогою прозорого клею. Такий вітраж значно легше класичного і, відповідно, більш практичний у застосуванні. Часто готова картина затискається між двома тонкими пластинами скла.
Плівковий вітраж створюється з шматочків кольорового прозорої плівки, вирізаної вручну або за допомогою плоттера. Таке виконання набагато легше інших способів, але воно не так довговічне, хоча всі деталі цілком легко замінюються. Звичайно, цей спосіб не буде так чудово виглядати і краще витратити більше сил і часу, щоб бути повністю задоволеним своїми результатами.

 

Нарешті - класичний вітраж Тіффані, який отримав своє ім'я від відомого художника і дизайнера Луіса Тіффані. Цей метод включає в себе з'єднання кольорових елементів за допомогою мідної пайки.
Вибір малюнка для виготовлення вітража
Необхідно пам'ятати, що вітраж буде доповнювати інтер'єр, а значить, він повинен нести в собі ту ж смислову ідею, що і всі довколишній простір. Якщо малюнок складається з абстракції, то потрібно дуже обережно підбирати відтінки і складати композицію в одному кольорі. Відповідно, вся картина повинна бути в одній кольоровій гамі з навколишнім інтер'єром.

 

Вітражний малюнок будується навколо певного центрального елемента, а порожнини заповнюються фоновим зображенням. У правильній композиції не повинно бути безбарвних прогалин, а якщо вони все-таки необхідні, то використовуються в мінімальній кількості. Перевантажувати малюнок великою кількістю різних за кольором шматочків не варто, інакше весь сенс просто загубиться. Порожнечі у вітражі виправити набагато простіше, ніж прибрати зайву завантаженість картини.
Після того, як вибір малюнка завершений, потрібно поекспериментувати з колірною гамою і розташуванням елементів. Необхідно ретельно продумати ескіз малюнка і тільки після цього приступати до виконання складної і копіткої роботи.

 

Перед створенням проекту і початком роботи обов'язково визначається підходяща техніка. Деякі способи виготовлення вимагають промислового устаткування. Наприклад, ф'юзингові вітражі запікають у скляних печах при високих температурах.
Досить легко в домашніх умовах виготовляються розписні вітражі та картини в техніці Тіффані. Визначившись з малюнком, сміливо приступайте до роботи.

 

Створення розписного вітража

Це одна з найстаріших методик і створення такого вітража передбачає два способи. У першому варіанті малюнок повністю наноситься пензлем, а другий спосіб включає в себе нанесення контуру і заливання пустот фарбами.

 

 

Скло для створення картини потрібно підготувати. Для цього матеріал протирається ватяним тампоном або чистою ганчіркою, змоченими в спирті. Від цієї операції залежить довговічність майбутнього вітража. Скло розташовується горизонтально і тільки після цього на нього переноситься малюнок. Ескіз малюнка необхідно розкласти під склом і для початку обвести контури спеціальною фарбою за допомогою тонкої кисті.

 

Розфарбовування потрібно починати не зі суміжних фрагментів. Це дозволить контролювати витікання фарби і дасть можливість скорегувати малюнок до висихання. Висихання фарби займе три дні і після цього можна приступати до нанесення решти малюнка. Після повного завершення фарбувальних робіт необхідно знову нанести контур за допомогою тонкої білячої кисті і вітражної фарби. До цього етапу потрібно поставитися серйозно і виконувати роботу уважно і неквапливо.
На завершальному етапі вітраж покривається лаком. Для цього використовується широка кисть або розпилювач. Термін висихання лаку займає до тижня. Сушиться вітраж в добре провітрюваному приміщенні, без пилу і вологості.

 

Вітраж Тіффані своїми руками
Цей процес набагато складніше, копітку і цікавіше. Для створення такого вітража необхідні кольорові скла, мідна фольга, паяльна кислота, припой з рівних частин свинцю і олова, алмазний склоріз, точильний брусок для обробки крайок і тонкий паяльник.

 

Ескіз вітража потрібно перенести на картон і розрізати на передбачувані частини. Після цього частини розкласти на кольорові скла і обвести маркером. Акуратно розрізати контури склорізом і обробити шматочки за допомогою точильного бруска. Мідну фольгу необхідно приклеїти по краю кромки, причому загин фольги повинен бути однаковим з обох сторін. Після обробки крайок потрібно розкласти всі шматочки в цілу картину, і перевірити щільність прилягання. Мідна фольга обробляється паяльною кислотою і здійснює роль флюсу при пайку. За допомогою паяльника здійснюємо пайку. Олово має покрити всю поверхню мідної фольги.

 

Після закінчення роботи необхідно промити вітраж миючим засобом, тому що залишки паяльної кислоти можуть призвести до утворення моху в олов'яних швах. Після висихання шви обробляються патиною чорного або мідного кольору.

 

Де можна застосувати вітражі
Зрозуміло, що класичний вітраж Тіффані застосовується для заповнення віконних прорізів або міжкімнатних дверей. Також він буде чудово виглядати, як картина. Розписну техніку можна використовувати для розпису ваз, столів і інших скляних поверхонь.
Вітражі додадуть вашому інтер'єру неординарну і яскраву нотку, а їх створення подарує море позитивних емоцій.

 

Автор статті Сенченко Ігор Олександрович

Початок Домашнє господарство
Главная Страница Контактная Информация Поиск по сайту Контактная Информация Поиск по сайту